Integracja sensoryczna
Cel studiów
Teoria integracji sensorycznej opiera się na kilku założeniach odwołujących się do neurologii i teorii zachowania. Dzięki Integracji Sensorycznej uczymy się i rozwijamy się przez zmysły. Ponieważ zdajemy sobie sprawę, a w trakcie studiów jeszcze bardziej sobie to uświadamiamy, że wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom potrafimy dobrze zaplanować i systematycznie wykonywać codzienne czynności.
Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.
Celem studiów podyplomowych jest zapoznanie z zagadnieniem Integracji Sensorycznej, jej rozwojem oraz wpływem na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami Integracji Sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie dziecka. Zostaniecie Państwo wyposażeni w wiedzę spełniającą wymagania metody Integracji Sensorycznej. Studia adresowe są do lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów.
Uzyskiwane uprawnienia
Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do samodzielnego prowadzenia zajęć obejmujących zakres Integracji Sensorycznej.
Kadra
Specjaliści zajmujący się integracją sensoryczną, pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną, opiekuńczo-wychowawczą, oligofrenopedagogiką, pedagogiką specjalną, społeczną, psychologią, prawem, medycyną. Są to zarówno teoretycy, jak i praktycy, w tym również członkowie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział Bydgoszcz.
Ramowy program
- Psychologia kliniczna i rozwojowa dziecka,
- Neuranatomia,
- Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej,
- Diagnoza i terapia integracji sensorycznej,
- Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi,
- Ocena sensorycznego funkcjonowania dziecka do 4 roku życia,
- Logopedyczne aspekty terapii integracji sensorycznej,
- Terapie neurorozwojowe i wspomagające,
- Wpływ zaburzeń SI na życie emocjonalne i społeczne dziecka oraz na jego umiejętności szkolne
- Seminarium dyplomowe
- Praktyki terapeutyczne ciągłe: od 100
Forma zaliczenia
Praca dyplomowa
Praktyki
Ilość godzin
380 (w tym 120 godzin praktyk ciągłych)
Czas trwania studiów
3 semestry