Rynek i Przedsiębiorstwo w Agrobiznesie
Cel studiów
Zarówno rynki jak i przedsiębiorstwa związane w agrobiznesem podlegają dynamicznym zmianom, Są one wywoływane między innymi, przez przyśpieszający postęp technologiczny, rosnącą liberalizację gospodarki światowej oraz zmiany o charakterze politycznym. Szczególną rolę na rynkach związanych z agrobiznesem odgrywają przedsiębiorstwa zajmujące się szeroko pojętym obrotem produktami rolnymi oraz zaopatrzeniem rolnictwa w środki do produkcji. Działają one w specyficznym otoczeniu rynkowym — współpracują zarówno z gospodarstwami rolnymi jak i, często globalnymi, przedsiębiorstwami z branży chemicznej czy biotechnologicznej. Duże zróżnicowanie podmiotowe środowiska marketingowego, jak i dynamiczne przemiany agro-rynków stwarzają znaczne wymagania dla zatrudnianych pracowników. Powinni oni posiadać nie tylko wiedzę rolniczą ale również nowoczesną wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie rynków, marketingu i funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Celem studium podyplomowego jest przekazanie wiedzy teoretycznej oraz umożliwienie nabycia absolwentom studium praktycznych i społecznych umiejętności pozwalającym im funkcjonować w sferze obrotu środkami produkcji i zaopatrzenia w agrobiznesie.
Uzyskiwane uprawnienia
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Rynek i Przedsiębiorstwo w Agrobiznesie jest dowodem potwierdzającym uzyskanie kwalifikacji rolniczych zgodnie z następującymi podstawami prawnymi:
Art.7 ust. 8 ppkt. 3 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego §4 i §6 ust. 3 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie kwalifikacji rolniczych posiadanych przez osoby wykonujące działalność rolniczą.
Posiadanie kwalifikacji rolniczych pozwala na uzyskanie premii dla młodych rolników i nabycie nieruchomości rolnej.
Podstawa prawna:
OBWIESZCZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (§2 ust. 1 pkt. 4; zał. nr 1 pkt. 4)
USTAWA z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Art. 2A ust. 1 i ust. 4)
Ramowy program
1. Marketing artykułów rolnych
Wprowadzenie do marketingu
Marketing strategiczny
Biznes plan i plan marketingowy
Polityka i kreowanie produktu rolnego
Polityka cen w przedsiębiorstwie
Polityka dystrybucji w przedsiębiorstwie
Komunikacja marketingowa
Badania rynkowe i marketingowe
Zachowania podmiotów rynku rolnego
Budowanie relacji z klientem
2. Rynek
Nauka o rynku
Statystyka dla menedżerów
Podstawy prognozowania
Rynki rolne na tle międzynarodowym
Rynek środków produkcji
3. Przedsiębiorstwo
Zarządzanie przedsiębiorstwem
Siły sprzedaży w przedsiębiorstwie
HR w przedsiębiorstwie
Innowacje w przedsiębiorstwie
Problemy jakości w przedsiębiorstwie
E-biznes
4. Agrobiznes
Agrobiznes jako sektor gospodarki
Zarządzanie gospodarstwami rolnymi
Obrót towarowy w agrobiznesie
Produkcja rolnicza (podstawy / lub nowe trendy)
5. Społeczne relacje w biznesie
Psychologia i sztuka negocjacji
Etyka w biznesie
Zrównoważony rozwój
6. Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia
test z wybranych zagadnień problemowych
praca dyplomowa
Ilość godzin
200 godzin