Trening Umiejętności Społecznych
Kurs przygotowuje do prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli ,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej1) z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).
Program
- Podstawowe założenia Treningu Umiejętności Społecznych
- założenia teoretyczne - model treningu umiejętności społecznych „skillstreaming-u” według Arnolda Goldsteina, terapia poznawczo – behawioralna,
- zasady organizacji i cele terapeutyczne zajęć grupowych i indywidualnych rozwijających umiejętności społeczne,
- czas trwania zajęć,
- struktura zajęć,
- dobór grupy terapeutycznej – zasady rekrutacji
2. Procedury wykorzystywane w Treningu Umiejętności Społecznych
- Modelowanie
- Odgrywanie ról
- Informacje zwrotne
- Transfer (generalizacja) czyli przeniesionych umiejętności na życie
3. Organizacja Treningu Umiejętności Społecznych
- Specyfika pracy z grupą – proces grupowy, rola terapeuty w trakcie trwania treningu, profilaktyka i strategie postępowania w przypadku trudnych zachowań uczestników,
- kompetencje ćwiczone podczas zajęć – komunikacyjne, emocjonalne, społeczne, alternatywne umiejętności wobec agresji,
- metody i techniki do pracy z osobą/grupą,
- systemy motywacyjne – zasady doboru
- zasady reagowania sytuacji występowania zachowań trudnych,
- współpraca z rodzicami.
4. Propozycja struktury programu Treningu Umiejętności Społecznych na zajęcia indywidualne i grupowe
Cele kursu:
Cel główny:
Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych jako jednej z form zajęć dla dzieci i młodzieży z dysfunkcjami w sferze społecznej
Cele szczegółowe:
Uczestnicy
- poznają model kształtowania umiejętności społecznych według Arnolda Goldsteina,
- poznają istotę terapii poznawczo – behawioralnej,
- poznają założenia metodologiczne prowadzenia zajęć TUS,
- poznają zasady planowania i organizowania indywidualnych i grupowych zajęć TUS,
- poznają metody i procedury wykorzystywane w TUS,
- poznają sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i młodzieży w trakcie zajęć TUS,
- poznają propozycję struktury programu TUS na zajęcia indywidualne i grupowe
- poznają dostępne na rynku pomoce do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi i młodzieżą w ramach TUS
Adresaci:
Nauczyciele pracujący z uczniami przejawiającymi trudności w funkcjonowaniu emocjonalno – społecznym.
Formalności i zgłoszenia:
- zgłoszenia można dokonać w biurze Centrum Szkoleń i Certyfikacji lub wypełniając formularz zgłoszeniowy
- podpisanie umowy o szkolenie
Świadectwo kwalifikacji:
Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje certyfikat o zrealizowaniu danej formy szkolenia wraz z ilością godzin, wystawione przez Wyższą Szkołę Gospodarki w Bydgoszczy.
Egzamin/zaliczenie:
Aktywny udziału w zajęciach + egzamin
Prowadzący: doświadczeni specjaliści - certyfikowani trenerzy TUS, terapeuci z wieloletnią praktyką
Tryb i miejsce:
Tryb: wieczorowy/ weekendowy
Miejsce: Kolegium Nauk Stosowanych WSG w Ełku
Ilość godzin: 20 h
Koszt: 350 zł