Wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania
Cel studiów
Studia Podyplomowe przygotowują do pracy z osobami, które z różnych przyczyn nie respektują ogólnie uznanych norm prawnych, moralnych i obyczajowych. Studia te pozwolą poznać mechanizmy powstawania zaburzeń w zachowaniu oraz zdobyć podstawowe umiejętności radzenia sobie z problemami wynikającymi z przejawów zaburzonego zachowania.
Adresaci
Program Studiów Podyplomowych skierowany jest do osób z dyplomem studiów wyższych (magisterskich lub licencjackich) zainteresowanych pracą z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania. Studia te adresowane są do nauczycieli, pedagogów, wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych (i szkolno - wychowawczych) a także pracowników socjalnych, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, świetlic środowiskowych, kuratorów sądowych oraz do wszystkich tych osób, które w pracy zawodowej mają do czynienia z dziećmi i młodzieżą ujawniającą zaburzenia w zachowaniu.
Uzyskiwane uprawnienia
Program studiów ukierunkowano na zagadnienia dotyczące etiologii zaburzeń w zachowaniu, diagnozy, pomocy psychologicznej, wychowawczej, terapeutycznej, resocjalizacyjnej i reedukacyjnej dzieci i młodzieży przejawiającej różne symptomy zaburzeń zachowania. Absolwenci zdobywają kompetencje metodyczne w zakresie pracy profilaktyczno-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Ramowy program
- Patologie społeczne
- Podstawy prawne pomocy psychologiczno-wychowawczej
- Psychologia niedostosowania społecznego
- Psychopatologia dzieci i młodzieży
- Profilaktyka społeczna
- Profilaktyka uzależnień
- Diagnoza zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń w zachowaniu
- Współczesne kierunki terapii
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
- Koncepcje zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego
- Metodyka pracy resocjalizacyjnej z młodzieżą z zaburzeniami zachowania
- Terapia rodziny
- Metody zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Trening umiejętności interpersonalnych
- Rozwijanie myślenia kreatywnego
- Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia
Obecność na zajęciach, prace zaliczeniowe dotyczące objawów, diagnozy zaburzeń w zachowaniu oraz działań terapeutycznych i resocjalizacyjnych a także złożenie pracy dyplomowej.
Ilość godzin
285
Czas trwania studiów
2 semestry