Wspieranie Dzieci i Młodzieży Zdolnej i Utalentowanej

Wspieranie Dzieci i Młodzieży Zdolnej i Utalentowanej

Cel studiów


Głównym celem kształcenia jest przygotowanie nauczycieli do twórczego i efektywnego wspierania uczniów zdolnych w różnych typach szkół i placówek oświatowych. Istotą programu studiów jest umiejętne łączenie poznawanej wiedzy z teorią oraz praktyką i doświadczeniem zawodowym uczestników zajęć. Służy temu modułowy układ treści programu studiów, treningi umiejętności i wizyty studyjne w wybranych szkołach i placówkach oświatowych.

Absolwenci studiów będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu: prawa oświatowego, psychologii rozwojowej i psychologii twórczości, pedagogiki szkolnej, technik i metod diagnozy pedagogicznej, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzielenia się dobrymi praktykami oraz wzbogacenia i poszerzenia kompetencji pedagogicznych z zakresu pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym na różnym etapie rozwoju w różnych typach szkół.


Ramowy program


Program studiów jest oparty na modułach, które łączą aktualną wiedzę z praktyką w kontekście prawa, wiedzy przedmiotowej i metodycznej oraz bieżących rozwiązań i dokonań edukacyjnych. Struktura programu zapewnia słuchaczom wyposażenie w wiedzę i umiejętności przypisane osobom zawodowo zajmującym się uczniem zdolnym.

    Wiedza
    - Rozwiązania stosowane w Polsce i Europie w zakresie wspierania uczniów zdolnych;
    - Definicja populacji dzieci i młodzieży zdolnej w Europie i Polsce;
    - Terminologia i kryteria kwalifikujące dzieci i młodzież do grupy szczególnie uzdolnionych i utalentowanych;
    - Obowiązujące akty prawne dotyczące kształcenia uczniów zdolnych i form udzielania pomocy;
    - Wielokontekstowa charakterystyka ucznia zdolnego;
    - Metody diagnozy ucznia zdolnego;
    - Rola nauczyciela w edukacji uczniów zdolnych;
    - Twórczość jako cel dydaktyczny i miejsce samorealizacji zdolnych uczniów;
    - Metody i formy pracy na lekcji oraz zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
    Umiejętności
    - Diagnozowanie ucznia zdolnego;
    - Stosowanie przepisów prawa w pracy z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
    - Trening umiejętności komunikacyjnych w relacjach z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
    - Twórcze rozwiązywanie specyficznych problemów uczniów zdolnych, w tym ewentualnych niepowodzeń szkolnych;
    - Tworzenie indywidualnych programów wspierania zainteresowań, zdolności i talentu ucznia zdolnego;
    - Trening umiejętności zespołowego tworzenia atrakcyjnej oferty edukacyjnej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – projektów edukacyjnych;
    - Dzielenie się dobrą praktyką i wprowadzanie zmian do własnego warsztatu pracy;
    Moduły kształcenia
    - Wspieranie uczniów zdolnych na przykładzie rozwiązań stosowanych w Polsce Europie;
    - Akty prawne a uczeń zdolny w procesie kształcenia i udzielania pomocy;
    - Wielokontekstowa diagnoza ucznia zdolnego;
    - Zdolny uczeń w szkole;
    - Zdolny uczeń w rodzinie i grupie rówieśniczej;
    - Twórczość jako ważny atrybut kształcenia uczniów zdolnych;
    - Dzielenie się dobrymi praktykami. Projekty, wizyty studyjne, warsztaty;
    Sposoby realizacji programu studiów
    - Wykłady
    - Zajęcia warsztatowe, ćwiczenia
    - Dyskusje
    - Opracowywanie projektów
    - Wizyty studyjne
    - Dzielenie się dobra praktyką
    Zakres kompetencji
    - Prawidłowe dokonywanie diagnozy ucznia zdolnego;
    - Korzystanie z prawa oświatowego i aktów prawnych w organizowaniu wsparcia ucznia zdolnego i utalentowanego;
    - Wprowadzanie zmian do procesu kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i doświadczenia podczas studiów;
    - Sprawne posługiwanie się komunikacją społeczną w relacjach z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jego rodzicami;
    - Organizowanie zajęć dydaktycznych sprzyjających kształceniu twórczości i samorealizacji uczniów zdolnych;
    - Zespołowe tworzenie projektów edukacyjnych tematycznie związanych z uczniem zdolnym;

Forma zaliczenia


 Obecność i aktywność na zajęciach, szczególnie warsztatach

 Opracowanie projektu edukacyjnego

 Praktyki

Ilość godzin


188

Czas trwania studiów


2 semestry
 

 

Aktualności

KONTAKT

Kolegium Nauk Stosowanych
Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
ul. 11 Listopada 24
19-300 Ełk
tel. (87)621-76-11
e-mail: wgt@byd.pl

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • LOGON SA
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
  • BZWBK
  • Mobica
  • PIT
  • Sunrise System
  • Pracuj.pl
  • Rewital
  • Park Naukowo - Technologiczny w Ełku
© 2024 Wyższa Szkoła Gospodarki