Wspieranie Dzieci i Młodzieży Zdolnej i Utalentowanej
Cel studiów
Głównym celem kształcenia jest przygotowanie nauczycieli do twórczego i efektywnego wspierania uczniów zdolnych w różnych typach szkół i placówek oświatowych. Istotą programu studiów jest umiejętne łączenie poznawanej wiedzy z teorią oraz praktyką i doświadczeniem zawodowym uczestników zajęć. Służy temu modułowy układ treści programu studiów, treningi umiejętności i wizyty studyjne w wybranych szkołach i placówkach oświatowych.
Absolwenci studiów będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu: prawa oświatowego, psychologii rozwojowej i psychologii twórczości, pedagogiki szkolnej, technik i metod diagnozy pedagogicznej, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzielenia się dobrymi praktykami oraz wzbogacenia i poszerzenia kompetencji pedagogicznych z zakresu pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym na różnym etapie rozwoju w różnych typach szkół.
Ramowy program
Program studiów jest oparty na modułach, które łączą aktualną wiedzę z praktyką w kontekście prawa, wiedzy przedmiotowej i metodycznej oraz bieżących rozwiązań i dokonań edukacyjnych. Struktura programu zapewnia słuchaczom wyposażenie w wiedzę i umiejętności przypisane osobom zawodowo zajmującym się uczniem zdolnym.
Wiedza
- Rozwiązania stosowane w Polsce i Europie w zakresie wspierania uczniów zdolnych;
- Definicja populacji dzieci i młodzieży zdolnej w Europie i Polsce;
- Terminologia i kryteria kwalifikujące dzieci i młodzież do grupy szczególnie uzdolnionych i utalentowanych;
- Obowiązujące akty prawne dotyczące kształcenia uczniów zdolnych i form udzielania pomocy;
- Wielokontekstowa charakterystyka ucznia zdolnego;
- Metody diagnozy ucznia zdolnego;
- Rola nauczyciela w edukacji uczniów zdolnych;
- Twórczość jako cel dydaktyczny i miejsce samorealizacji zdolnych uczniów;
- Metody i formy pracy na lekcji oraz zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
Umiejętności
- Diagnozowanie ucznia zdolnego;
- Stosowanie przepisów prawa w pracy z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
- Trening umiejętności komunikacyjnych w relacjach z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
- Twórcze rozwiązywanie specyficznych problemów uczniów zdolnych, w tym ewentualnych niepowodzeń szkolnych;
- Tworzenie indywidualnych programów wspierania zainteresowań, zdolności i talentu ucznia zdolnego;
- Trening umiejętności zespołowego tworzenia atrakcyjnej oferty edukacyjnej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – projektów edukacyjnych;
- Dzielenie się dobrą praktyką i wprowadzanie zmian do własnego warsztatu pracy;
Moduły kształcenia
- Wspieranie uczniów zdolnych na przykładzie rozwiązań stosowanych w Polsce Europie;
- Akty prawne a uczeń zdolny w procesie kształcenia i udzielania pomocy;
- Wielokontekstowa diagnoza ucznia zdolnego;
- Zdolny uczeń w szkole;
- Zdolny uczeń w rodzinie i grupie rówieśniczej;
- Twórczość jako ważny atrybut kształcenia uczniów zdolnych;
- Dzielenie się dobrymi praktykami. Projekty, wizyty studyjne, warsztaty;
Sposoby realizacji programu studiów
- Wykłady
- Zajęcia warsztatowe, ćwiczenia
- Dyskusje
- Opracowywanie projektów
- Wizyty studyjne
- Dzielenie się dobra praktyką
Zakres kompetencji
- Prawidłowe dokonywanie diagnozy ucznia zdolnego;
- Korzystanie z prawa oświatowego i aktów prawnych w organizowaniu wsparcia ucznia zdolnego i utalentowanego;
- Wprowadzanie zmian do procesu kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i doświadczenia podczas studiów;
- Sprawne posługiwanie się komunikacją społeczną w relacjach z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jego rodzicami;
- Organizowanie zajęć dydaktycznych sprzyjających kształceniu twórczości i samorealizacji uczniów zdolnych;
- Zespołowe tworzenie projektów edukacyjnych tematycznie związanych z uczniem zdolnym;
Forma zaliczenia
Obecność i aktywność na zajęciach, szczególnie warsztatach
Opracowanie projektu edukacyjnego
Praktyki
Ilość godzin
188
Czas trwania studiów
2 semestry