Zarządzanie jakością
Cel studiów
Wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania organizacją i Systemów Zarządzania Jakością (SZJ). Przekazanie wiedzy i doświadczeń z zakresu opracowania, wdrażania, utrzymania i doskonalenia SZJ, Systemów Zarządzania Środowiskiem, Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. Szczególny nacisk jest położony na kształtowanie u słuchaczy umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości. Wszystko to stanowić będzie wkład w aktywny udział kadr w rozwój Systemów Zarządzania w przedsiębiorstwach, co przyczyni się do podniesienia konkurencyjności i rozwoju adaptacyjnego przedsiębiorstw na rynku krajowym i europejskim.
Adresaci
Studia skierowane są do osób które chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, do liderów, osób odpowiedzialnych w firmie za zapewnienie jakości, pracowników produkcji, zaopatrzenia, dystrybucji, sprzedaży lub kontroli, a także do absolwentów studiów wyższych.
Adresaci studiów to: pełnomocnicy ds. systemów zarządzania, przedsiębiorcy, pracownicy lub kierownicy działów jakości, produkcji, zaopatrzenia, dystrybucji, sprzedaży lub kontroli, osoby odpowiedzialne za projektowanie, wdrażanie i nadzorowanie Systemów Zarządzania Jakością, Zintegrowanych Systemów Zarządzania lub zarządzania produkcją w firmach i instytucjach.
Korzyści dla słuchaczy
Uczestnicy studiów:
- Zdobędą praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne do prawidłowego planowania,
- prowadzenia i dokumentowania wyników auditu;
- Nauczą się projektować, wdrażać i nadzorować systemy zarządzania jakością
- (ISO 9001), systemy zarządzania środowiskowego (ISO 14001), systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy;
- Zapoznają się z najnowszą praktyką gospodarczą i wiedzą naukową dotyczącą systemowego i procesowego podejścia do zarządzania jakością i dodawania wartości dla klientów.
- Zdobędą praktyczną wiedzę na temat narzędzi i technik poprawy efektywności, takich jak Lean Manufacturing, KAIZEN, 5 S, Analiza FMEA, VSM.
- Zapoznają się z możliwościami statystycznego sterowania procesami i zarządzania projektami.
- Zdobędą praktyczne umiejętności zarządzania ludźmi, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, budowania relacji z pracownikami, klientami i dostawcami.
- Będą doskonalić swoje umiejętności przywódcze, niezbędne w praktyce projektowania i wdrażania systemów zarządzania jakością w firmach i instytucjach.
Uzyskiwane uprawnienia
Wszyscy słuchacze Studiów Podyplomowych z zakresu Zarządzania Jakością w ramach programu studiów przejdą szkolenie, po którym otrzymają Certyfikat Auditora Wewnętrznego Zintegrowanego Systemu Zarządzania wg ISO 9001, ISO 14001 i ISO 45001. Koszt certyfikatu został uwzględniony w opłacie czesnego.
Możliwość wzięcia udziału również w innych szkoleniach z zakresu Auditora Wewnętrznego organizowanych przez Centrum Szkoleń i Certyfikacji WSG - preferencyjne ceny.
Ramowy program
- Zarządzanie jakością wg normy ISO 9001
- Dokumentowanie systemu zarządzania jakością na podstawie wymagań normy ISO 9001 oraz wytycznych raportu technicznego ISO/TR 110013
- Zarządzanie środowiskowe wg standardu ISO 14001 i jego dokumentowanie
- Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy wg standardu ISO 45001
- Przygotowanie do samodzielnego wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania – Warsztaty
- Auditowanie systemu zarządzania jakością i systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 19011
- Zarządzanie jakością i procesami w organizacji. Techniki i narzędzia zarządzania jakością.
- Lean manufacturing i 5S – usprawnienie przepływu poprzez eliminację marnotrawstwa:
- Podstawy koncepcji Lean Manufacturing;
- Zasady zarządzania TOYOTY – TPS Toyota Production System;
- KAIZEN – filozofia ciągłej poprawy; angażowanie w programach poprawy pracowników wszystkich szczebli organizacyjnych;
- Pojęcie straty (muda) i ich rodzaje;
- VSM (Value Stream Mapping) – mapowanie strumienia wartości, narzędzie analizy czynności w procesach nie dodającej wartości i eliminowanie siedmiu podstawowych strat;
- 5 S – metoda projektowania i utrzymywania wysokich standardów organizacji stanowiska pracy;
- Kanban – system zarządzania produkcją oparty na krótkim czasie przetwarzania, produkcji dopasowanej do liczby zamówień, ciągłej kontroli jakości w krytycznych miejscach procesu;
- FMEA – metodologia skutecznego prowadzenia analizy przyczyn i skutków wad produktów lub procesów
- Koszty jakości
- Planowanie, przygotowanie, prowadzenie auditów wewnętrznych
- Auditor wewnętrzny zintegrowanego systemu zarządzania wg ISO 9001, ISO 14001 i ISO 45001
- Statystyczna kontrola procesu
- Efektywna komunikacja w procesie auditowania - doskonalenie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Asertywność w procesie komunikowania się, kierowanie rozmową, aktywne słuchanie, postępowanie w sytuacjach konfliktowych.
- Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia
Testy z wybranych zagadnień programowych
Praca dyplomowa
Ilość godzin
198
Czas trwania studiów
2 semestry