Zarządzanie turystyką i hotelarstwem (2 semestry)
Cel stiudiów
Celem studiów jest zapoznanie słuchaczy z problematyką podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze usług turystycznych i hotelarskich. Program studiów obejmuje szeroki zakres zagadnień z zakresu zarządzania, ekonomii, prawa, psychologii z uwzględnieniem najnowszych trendów na rynku turystycznym.Tak skonstruowany program umożliwia zarówno przekazanie wiedzy przydatnej do otwarcia własnego biznesu turystycznego jak i pogłębienie wiedzy przydatnej w pracy w przedsiębiorstwach turystycznych.
Adresaci
- właściciele i menedżerowie obiektów hotelarskich ( np. hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych),
- właściciele i menedżerowie biur podróży (touroperatorów, pośredników turystycznych i agencji turystycznych),
- osoby, które chciałyby założyć własną działalność gospodarczą w sektorze turystyki i hotelarstwa,
- pracownicy sektora publicznego, administracji samorządowej, samorządu branżowego i lokalnych/regionalnych organizacji turystycznych, odpowiedzialnych za rozwój i promocję turystyki w regionie,
- wszystkie osoby zainteresowani rozwojem kompetencji zawodowych,
- wszystkie osoby, które chciałyby się przekwalifikować i pozyskać nowe kompetencje zawodowe w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.
Korzyści dla słuchaczy
Absolwenci studiów podyplomowych uzyskują certyfikaty:
- Szkolenie: Obsługa trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym – 8 godzin w ramach modułu: Prowadzenie przedsiębiorstwa turystycznego. Case study
- Szkolenie: ABC Recepcji – 8 godzin w ramach modułu: Prowadzenie przedsiębiorstwa hotelowego. Case study
- Szkolenie: Systemy obsługi w zakładach gastronomicznych – 8 godzin w ramach modułu: Kultura kulinarna
- Szkolenie: Organizacja projektów eventowych – 8 godzin w ramach modułu: Funkcjonowanie gastronomii hotelowej.
- Szkolenie: Worldspan – wprowadzenie do systemu – 8 godzin w ramach modułu: Technologie informatyczne w turystyce i hotelarstwie.
- Szkolenie: ProHott – wprowadzenie do systemu - 8 godzin w ramach modułu: Organizacja pracy w hotelarstwie w pionie pobytowym.
Ramowy program
Semestr pierwszy
MODUŁ I: Instytucjonalno-prawne otoczenie turystyki i hotelarstwa. Trendy w turystyce.
- Podstawowe pojęcia w turystyce i hotelarstwie.
- Ekonomiczne zagadnienia turystyki
- Współczesny rynek turystyczny i hotelarski
- Otoczenie instytucjonalne przedsiębiorstw turystycznych i hotelarskich w Polsce
- Przedsiębiorstwa turystyczne i hotelarskie na rynku
- Kontakty międzykulturowe w turystyce i hotelarstwie
- Zrównoważony rozwój w turystyce i hotelarstwie
- Turystyka biznesowa
- Hotelarstwo ekskluzywne i luksusowe
- Rola transportu lotniczego, kolejowego, wodnego i drogowego w turystyce
- Potencjalni turystyce w Polsce: rynek Chin, Japonii i Indii
- Rozwój i potencjał rynku turystyki medycznej w Polsce i na świecie
- Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży turystycznej
- Nowe trendy w turystyce kulturalnej
- Turystyka trzeciego wieku, hotele rezydencjalne ”silver industry”
MODUŁ II: Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym.
- Planowanie: analiza otoczenia organizacji, wybrane metody zarządzania strategicznego (do wyboru: McKinsey, BCG, SPACE, TOWS/SWOT), strategia organizacji (misja, cele strategiczne, taktyczne, operacyjne).
- Organizowanie: role menadżera, typy struktur organizacyjnych, projektowanie struktury organizacyjnej.
- Motywowanie: metody i narzędzia motywacji.
- Kontrola: kontrola i controling działalności gospodarczej przedsiębiorstwa turystycznego.
MODUŁ III: Funkcjonowanie gastronomii hotelowej (wizyta studyjna w hotelu)
- Miejsce usługi gastronomicznej w usłudze hotelarskiej
- Możliwości podażowe gastronomii hotelowej i ich wykorzystanie
- Organizacja gastronomii hotelowej
- Posiłki w ofercie gastronomii hotelowej
- Karta menu i zasady tworzenia
- Przygotowanie sali do obsługi konsumenta
- Zasady obsługi gościa
- Imprezy okolicznościowe w ofercie gastronomii hotelowej
- Szkolenie: Organizacja projektów eventowych
- Kalkulowanie eventów
- Proces planowania eventu
- Rodzaje eventów w ofercie gastronomii hotelowej
- Rodzaje menu w ofercie gastronomii hotelowej i zasady zestawiania menu
- Współpraca z podwykonawcami
- Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych podczas organizacji imprez
- MODUŁ IV: Marketing w turystyce i hotelarstwie. MICE
- trener Michał Walczak
- Prawne aspekty tworzenia, promocji i sprzedaży produktów turystycznych,
- Narzędzia marketingowe i zastosowanie w hotelarstwie.
- Plan marketingowy
- Instrumenty marketingu
- Segmentacja rynku
- Benchmarking
- PR i zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwie turystycznym i hotelarskim
- Rynek MICE (rynek imprez, eventów)
- Rola imprez MICE
- Oczekiwania organizatorów imprez
- Hotel jako podmiot kreujący rynek eventów
- Hotel jako uczestnik rynku eventów
MODUŁ V: Marketing internetowy. Technologie informatyczne w turystyce i hotelarstwie. Szkolenie Wprowadzenie do GDS Worldspan.
- Bezpieczeństwo informatyczne
- Przegląd systemów informatycznych związanych z HoReCa
- Nie samym Facebookiem internauta żyje, czyli w których social media warto zaistnieć
- CRS i GDS na przykładzie systemów Merlin X i Worldspan
- Internetowe systemy rezerwacji
- Szkolenie: wprowadzenie do GDS Worldspan
- Kodowanie i dekodowanie lokalizacji docelowych oraz linii lotniczych
- Praca z czasem w systemie Worldspan
- MCT (Minimum Connecting Time)
- Dostępność miejsc – podstawy
- Wprowadzenie do PNR (Passenger Name Record)
Semestr drugi
MODUŁ VI: Organizacja pracy w hotelarstwie w pionie pobytowym. Szkolenie Wprowadzenie do ProHott
- Rola i znaczenie recepcji w hotelu
- Prawidłowa organizacja pracy w recepcji
- Niezbędna dokumentacja potrzebna w recepcji
- Profesjonalna obsługa klienta przez telefon
- Psychologiczne aspekty obsługi gości hotelowych
- Etyka w zawodzie hotelarza
- Podstawy prawne dotyczące pracy w recepcji w zakładzie hotelarskim
- Szkolenie z Wprowadzenie do ProHott:
- Rezerwacja - indywidualna, grupowa
- Recepcja - przyjmowanie i obsługa Gości
- Służba pięter - status pokoi, sprzątanie, wyłączenia
- Kasa - wymeldowanie Gości, faktury VAT, faktury przedpłatowe, dokumenty korygujące
- Grafik pokoi
- Statystyki
- Interfejsy współpracujące z systemem ProHott
MODUŁ VII: Kultura kulinarna. Szkolenie Systemy obsługi w zakładach gastronomicznych
- Produkty lokalne i regionalne w UE
- historia produktów chronionych,
- korzyści z uczestnictwa w programach ochrony dla producentów i konsumentów,
- przykłady chronionych prawem produktów w UE.
- Trzy rodzaje znaków i systemów ochrony: Chronione Nazwy Pochodzenia i Chronione Oznaczenia Geograficzne, Produkty ekologiczne, Gwarantowane Tradycyjne Specjalności.
- Kuchnia regionalna Polski – podział na regiony
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Organizacje wspierające kuchnie regionów
- Przykłady szlaków kulinarnych w Polsce
- Szkolenie z Systemów obsługi w zakładach gastronomicznych
- Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi klientów.
- Poziom i kultura obsługi konsumenta w zakładach gastronomicznych.
- Ogólne zasady serwowania dań w zakładach gastronomicznych (serwis a"la carte).
- Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu przekąsek. Technika podawania zup. Zasady serwowania dań zasadniczych.
- Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu śniadań.
- Technika podawania napojów bezalkoholowych: gorących i zimnych. Technika podawania napojów alkoholowych.
- Systemy rozliczeń kelnerskich.
MODUŁ VIII: Prowadzenie przedsiębiorstwa turystycznego. Case study + szkolenie: obsługa trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym
- Podstawy działalności gospodarczej w turystyce
- Obsługa klienta
- Organizacja imprez i usług turystycznych
- Geografia turystyczna.
- Regiony turystyczne świata.
- Rola pilota i przewodnika w realizacji imprezy turystycznej
- Ubezpieczenia w turystyce
- Techniki sprzedaży oferty turystycznej
- Szkolenie z obsługi trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym
- Jak dopasować rozmowę do stanu emocjonalnego oraz typu osobowości rozmówcy?
- Co zrobić by klienci wysłuchali argumentów?
- Jak radzić sobie z obsługą Klienta w sytuacjach konfliktowych?
- Jak radzić sobie ze stresem podczas trudnej rozmowy z klientem?
- Jak reagować na zarzuty ze strony klienta?
MODUŁ IX Prowadzenie przedsiębiorstwa hotelowego. Case study + szkolenie ABC Recepcji
- Case study – rynek hotelarski
- Kompetencje kadry zarządzającej
- Potencjał przedsiębiorstwa
- Prawne zagadnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa
- Revenue Management
- Struktura organizacyjna
- Wskaźniki efektywności stosowane w hotelarstwie i ich interpretacja
- Zarządzanie marketingowe
- Zarządzanie operacyjne
- Zarządzanie strategiczne
- Szkolenie: ABC Recepcji
- Rola i zadania recepcji w strukturze organizacyjnej
- Organizacja pracy w recepcji
- stanowiska pracy w recepcji,
- zasady współpracy z działami w hotelu,
- dokumentacja w recepcji (RODO),
- proces rezerwacji,
- usługi dodatkowe,
- up-selling
- Profesjonalna obsługa gościa (kontakt bezpośredni, telefon, Internet)
- Pokonywanie zastrzeżeń, rozstrzyganie sytuacji spornych, trudne rozmowy z gościem
MODUŁ X Zarządzanie projektem w turystyce i hotelarstwie
- Definicja projektu i zarządzania projektami
- Narzędzie opisujące i sprawdzające ryzyko projektowe
- Kluczowe osoby zaangażowane w projekty
- System zarządzania projektami w firmie
- Typy i cykl życia projektów
- Procesy w ramach zarządzania projektami
- Zarządzanie czasem podczas projektu
- Motywacja do zmian
- Efektywne spotkania projektowe
- Proces decyzyjny w projekcie
- Rozwiązywanie problemów
- Kreatywne rozwiązania projektowe
Forma zaliczenia
Uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów
Praca dyplomowa
Ilość godzin
184
Czas trwania studiów
2 semestry