Zarządzanie turystyką i hotelarstwem (2 semestry)

Zarządzanie turystyką i hotelarstwem (2 semestry)

Cel stiudiów


Celem studiów jest zapoznanie słuchaczy z problematyką podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze usług turystycznych i hotelarskich. Program studiów obejmuje szeroki zakres zagadnień z zakresu zarządzania, ekonomii, prawa, psychologii z uwzględnieniem najnowszych trendów na rynku turystycznym.Tak skonstruowany program umożliwia zarówno  przekazanie wiedzy  przydatnej  do otwarcia własnego biznesu turystycznego jak i pogłębienie wiedzy przydatnej w pracy w przedsiębiorstwach turystycznych.

Adresaci


  • właściciele i menedżerowie obiektów hotelarskich ( np. hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych),
  • właściciele i menedżerowie biur podróży (touroperatorów, pośredników turystycznych i agencji turystycznych),
  • osoby, które chciałyby założyć własną działalność gospodarczą w sektorze turystyki i hotelarstwa,
  • pracownicy sektora publicznego, administracji samorządowej, samorządu branżowego i lokalnych/regionalnych organizacji turystycznych, odpowiedzialnych za rozwój i promocję turystyki w regionie,
  • wszystkie osoby zainteresowani rozwojem kompetencji zawodowych,
  • wszystkie osoby, które chciałyby się przekwalifikować i pozyskać nowe kompetencje zawodowe w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.

Korzyści dla słuchaczy


Absolwenci studiów podyplomowych uzyskują certyfikaty:

  • Szkolenie: Obsługa trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym – 8 godzin w ramach modułu: Prowadzenie przedsiębiorstwa turystycznego. Case study
  • Szkolenie: ABC Recepcji – 8 godzin w ramach modułu: Prowadzenie przedsiębiorstwa hotelowego. Case study
  • Szkolenie: Systemy obsługi w zakładach gastronomicznych – 8 godzin w ramach modułu: Kultura kulinarna
  • Szkolenie: Organizacja projektów eventowych – 8 godzin w ramach modułu: Funkcjonowanie gastronomii hotelowej.
  • Szkolenie: Worldspan – wprowadzenie do systemu – 8 godzin w ramach modułu: Technologie informatyczne w turystyce i hotelarstwie. 
  • Szkolenie: ProHott – wprowadzenie do systemu - 8 godzin w ramach modułu: Organizacja pracy w hotelarstwie w pionie pobytowym.

Ramowy program


Semestr pierwszy
MODUŁ I: Instytucjonalno-prawne otoczenie turystyki i hotelarstwa. Trendy w turystyce.

  • Podstawowe pojęcia w turystyce i hotelarstwie.
  • Ekonomiczne zagadnienia turystyki
  • Współczesny rynek turystyczny i hotelarski
  • Otoczenie instytucjonalne przedsiębiorstw turystycznych i hotelarskich  w Polsce
  • Przedsiębiorstwa turystyczne i hotelarskie na rynku
  • Kontakty międzykulturowe w turystyce i hotelarstwie
  • Zrównoważony rozwój w turystyce i hotelarstwie
  • Turystyka biznesowa
  • Hotelarstwo ekskluzywne i luksusowe
  • Rola transportu lotniczego, kolejowego, wodnego i drogowego w turystyce
  • Potencjalni turystyce w Polsce: rynek Chin, Japonii i Indii
  • Rozwój i potencjał rynku turystyki medycznej w Polsce i na świecie
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu  w branży turystycznej
  • Nowe trendy w turystyce kulturalnej
  • Turystyka trzeciego wieku, hotele rezydencjalne ”silver industry”

MODUŁ II: Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym.

  • Planowanie: analiza otoczenia organizacji, wybrane metody zarządzania strategicznego (do wyboru: McKinsey, BCG, SPACE, TOWS/SWOT), strategia organizacji (misja, cele strategiczne, taktyczne, operacyjne).
  • Organizowanie: role menadżera, typy struktur organizacyjnych, projektowanie struktury organizacyjnej.
  • Motywowanie: metody i narzędzia motywacji.
  • Kontrola: kontrola i controling działalności gospodarczej przedsiębiorstwa turystycznego.

MODUŁ III: Funkcjonowanie gastronomii hotelowej (wizyta studyjna w hotelu)

  • Miejsce usługi gastronomicznej w usłudze hotelarskiej
  • Możliwości podażowe  gastronomii hotelowej i ich wykorzystanie
  • Organizacja gastronomii hotelowej
  • Posiłki w ofercie gastronomii hotelowej
  • Karta menu i zasady tworzenia
  • Przygotowanie sali do obsługi konsumenta
  • Zasady obsługi gościa
  • Imprezy okolicznościowe w ofercie gastronomii hotelowej
  • Szkolenie: Organizacja projektów eventowych
  • Kalkulowanie eventów
  • Proces planowania eventu
  • Rodzaje eventów w ofercie gastronomii hotelowej
  • Rodzaje menu w ofercie gastronomii hotelowej i zasady zestawiania menu
  • Współpraca z podwykonawcami
  • Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych podczas organizacji imprez
  • MODUŁ IV: Marketing w turystyce i hotelarstwie. MICE
  • trener Michał Walczak
  • Prawne aspekty tworzenia, promocji i sprzedaży produktów  turystycznych,
  • Narzędzia marketingowe i zastosowanie w hotelarstwie.
  • Plan marketingowy
  • Instrumenty marketingu
  • Segmentacja rynku
  • Benchmarking
  • PR i zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwie turystycznym i hotelarskim
  • Rynek MICE (rynek imprez, eventów)
  • Rola imprez MICE
  • Oczekiwania organizatorów imprez
  • Hotel jako podmiot kreujący rynek eventów
  • Hotel jako uczestnik rynku eventów

MODUŁ V: Marketing internetowy. Technologie informatyczne w turystyce i hotelarstwie. Szkolenie Wprowadzenie do GDS Worldspan.

  • Bezpieczeństwo informatyczne
  • Przegląd systemów informatycznych związanych z HoReCa
  • Nie samym Facebookiem internauta żyje, czyli w których social media warto zaistnieć
  • CRS i GDS na przykładzie systemów Merlin X i Worldspan
  • Internetowe systemy rezerwacji
  • Szkolenie: wprowadzenie do GDS Worldspan
  • Kodowanie i dekodowanie lokalizacji docelowych oraz linii lotniczych
  • Praca z czasem w systemie Worldspan
  • MCT (Minimum Connecting Time)
  • Dostępność miejsc – podstawy
  • Wprowadzenie do PNR (Passenger Name Record)

Semestr drugi
MODUŁ VI: Organizacja pracy w hotelarstwie w pionie pobytowym. Szkolenie Wprowadzenie do ProHott

  • Rola i znaczenie recepcji w hotelu
  • Prawidłowa organizacja pracy w recepcji
  • Niezbędna dokumentacja potrzebna w recepcji
  • Profesjonalna obsługa klienta przez telefon
  • Psychologiczne aspekty obsługi gości hotelowych
  • Etyka w zawodzie hotelarza
  • Podstawy prawne dotyczące pracy w recepcji w zakładzie hotelarskim
  • Szkolenie z Wprowadzenie do ProHott:
  • Rezerwacja - indywidualna, grupowa
  • Recepcja - przyjmowanie i obsługa Gości
  • Służba pięter - status pokoi, sprzątanie, wyłączenia
  • Kasa - wymeldowanie Gości, faktury VAT, faktury przedpłatowe, dokumenty korygujące
  • Grafik pokoi
  • Statystyki
  • Interfejsy współpracujące z systemem ProHott

MODUŁ VII: Kultura kulinarna. Szkolenie Systemy obsługi w zakładach gastronomicznych

  • Produkty lokalne i regionalne w UE
  • historia produktów chronionych,
  • korzyści z uczestnictwa w programach ochrony dla producentów i konsumentów,
  • przykłady chronionych prawem produktów w UE.
  • Trzy rodzaje znaków i systemów ochrony: Chronione Nazwy Pochodzenia i Chronione Oznaczenia Geograficzne, Produkty ekologiczne, Gwarantowane Tradycyjne Specjalności.
  • Kuchnia regionalna Polski – podział na regiony
  • Produkty regionalne i tradycyjne
  • Organizacje wspierające kuchnie regionów
  • Przykłady szlaków kulinarnych w Polsce 
  • Szkolenie z Systemów obsługi w zakładach gastronomicznych
  • Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi klientów.
  • Poziom i kultura obsługi konsumenta w zakładach gastronomicznych.
  • Ogólne zasady serwowania dań w zakładach gastronomicznych (serwis a"la carte).
  • Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu przekąsek. Technika podawania zup. Zasady serwowania dań zasadniczych.
  • Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu śniadań.
  • Technika podawania napojów bezalkoholowych: gorących i zimnych. Technika podawania napojów alkoholowych.
  • Systemy rozliczeń kelnerskich.

MODUŁ VIII: Prowadzenie przedsiębiorstwa turystycznego. Case study + szkolenie: obsługa trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym

  • Podstawy działalności gospodarczej w turystyce
  • Obsługa klienta
  • Organizacja imprez i usług turystycznych
  • Geografia turystyczna. 
  • Regiony turystyczne świata.
  • Rola pilota i przewodnika w realizacji imprezy turystycznej
  • Ubezpieczenia w turystyce
  • Techniki sprzedaży oferty turystycznej
  • Szkolenie z obsługi trudnego klienta w przedsiębiorstwie turystycznym
  • Jak dopasować rozmowę do stanu emocjonalnego oraz typu osobowości rozmówcy?
  • Co zrobić by klienci wysłuchali argumentów?
  • Jak radzić sobie z obsługą Klienta w sytuacjach konfliktowych?
  • Jak radzić sobie ze stresem podczas trudnej rozmowy z klientem?
  • Jak reagować na zarzuty ze strony klienta?

MODUŁ IX Prowadzenie przedsiębiorstwa hotelowego. Case study + szkolenie ABC Recepcji

  • Case study – rynek hotelarski
  • Kompetencje kadry zarządzającej
  • Potencjał przedsiębiorstwa
  • Prawne zagadnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa
  • Revenue Management
  • Struktura organizacyjna 
  • Wskaźniki efektywności stosowane w hotelarstwie i ich interpretacja
  • Zarządzanie marketingowe
  • Zarządzanie operacyjne
  • Zarządzanie strategiczne
  • Szkolenie: ABC Recepcji 
  • Rola i zadania recepcji w strukturze organizacyjnej 
  • Organizacja pracy w recepcji
  • stanowiska pracy w recepcji,
  • zasady współpracy z działami w hotelu,
  • dokumentacja w recepcji (RODO),
  • proces rezerwacji,
  • usługi dodatkowe,
  • up-selling
  • Profesjonalna obsługa gościa (kontakt bezpośredni, telefon, Internet)
  • Pokonywanie zastrzeżeń, rozstrzyganie sytuacji spornych, trudne rozmowy z gościem

MODUŁ X Zarządzanie projektem w turystyce i hotelarstwie

  • Definicja projektu i zarządzania projektami
  • Narzędzie opisujące i sprawdzające ryzyko projektowe
  • Kluczowe osoby zaangażowane w projekty
  • System zarządzania projektami w firmie
  • Typy i cykl życia projektów
  • Procesy w ramach zarządzania projektami
  • Zarządzanie czasem podczas projektu
  • Motywacja do zmian
  • Efektywne spotkania projektowe
  • Proces decyzyjny w projekcie
  • Rozwiązywanie problemów
  • Kreatywne rozwiązania projektowe

Forma zaliczenia


Uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów

Praca dyplomowa

Ilość godzin


184

Czas trwania studiów


2 semestry

 

Aktualności

KONTAKT

Kolegium Nauk Stosowanych
Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
ul. 11 Listopada 24
19-300 Ełk
tel. (87)621-76-11
e-mail: wgt@byd.pl

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • LOGON SA
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
  • BZWBK
  • Mobica
  • PIT
  • Sunrise System
  • Pracuj.pl
  • Rewital
  • Park Naukowo - Technologiczny w Ełku
© 2024 Wyższa Szkoła Gospodarki