Edukacja zdrowotna
Edukacja zdrowotna ma zastąpić wychowanie do życia w rodzinie na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Różnica polega na tym, że nowy przedmiot rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i -aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień.
Projekt rozporządzenia MEN stworzył podstawę programową dla nowego przedmiotu na każdym etapie edukacji, poczynając od wychowania przedszkolnego oraz kształcenia na poziomie szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Cel studiów
Zdobycie specjalistycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych oraz podejmowania działań profilaktycznych i edukacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i środowiskowego.
Adresaci
nauczyciele i pedagodzy zainteresowani promocją zdrowia;
psychologowie i terapeuci szkolni;
dyrektorzy szkół i placówek edukacyjnych;
osoby zajmujące się edukacją zdrowotną w innych instytucjach.
Przedmiot edukacja zdrowotna będzie mógł być nauczany przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologów oraz przez nauczycieli, którzy ukończyli studia lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Korzyści dla absolwentów
Po ukończeniu studiów absolwent:
- potrafi rozpoznawać i analizować różnorodne problemy zdrowotne uczniów,
- opracowuje i wdraża programy edukacyjne oraz profilaktyczne w szkołach,
- stosuje metody motywowania dzieci i młodzieży do zdrowego stylu życia,
- współpracuje z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w zakresie promocji zdrowia,
- wspiera rozwój psychofizyczny uczniów w sposób kompleksowy.
Ramowy program
MODUŁ I: Podstawy Zdrowia Publicznego i Epidemiologii 90h
Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej (Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej: cele, zakres, zasady.)
Psychologia zdrowia i rozwój osobisty (Mechanizmy motywacji zdrowotnej, wpływ emocji i stresu na zdrowie, rozwój postaw prozdrowotnych u dzieci i młodzieży)
Zdrowie publiczne – aspekty ekonomiczne, prawne i społeczne (Systemy ochrony zdrowia, finansowanie usług medycznych, regulacje prawne w zdrowiu publicznym)
System ochrony zdrowia – organizacja, zarządzanie i polityka zdrowotna (Modele organizacyjne ochrony zdrowia, polityki zdrowotne, zarządzanie instytucjami zdrowotnymi)
Epidemiologia chorób cywilizacyjnych i zakaźnych – analiza i profilaktyka (Podstawowe pojęcia epidemiologiczne, choroby cywilizacyjne i ich prewencja, monitoring i kontrola chorób zakaźnych)
Etyka w ochronie zdrowia i edukacji prozdrowotnej (Dylematy etyczne w medycynie i edukacji zdrowotnej, prawa pacjenta, ochrona danych zdrowotnych)
MODUŁ II: Profilaktyka i Edukacja Zdrowotna 90h
Choroby cywilizacyjne i społeczne – wyzwania profilaktyki zdrowotnej (Przyczyny i skutki chorób cywilizacyjnych, działania profilaktyczne, wpływ środowiska i stylu życia na zdrowie)
Zdrowie w kontekście społecznym – uwarunkowania i strategie wsparcia (Wpływ czynników społecznych na zdrowie, nierówności zdrowotne, rola wsparcia społecznego w zdrowiu jednostki)
Profilaktyka uzależnień i edukacja na rzecz zdrowego stylu życia (Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, strategie edukacyjne i interwencyjne)
Nowoczesne metody i narzędzia edukacji zdrowotnej (Metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej, e-learning i multimedia w edukacji, ocena skuteczności działań prozdrowotnych)
Komunikacja i promocja zdrowia – skuteczny marketing prozdrowotny (Psychologia komunikacji, kampanie społeczne na rzecz zdrowia, strategie promowania zdrowych nawyków w różnych grupach społecznych)
Zdrowy styl życia w rodzinie – budowanie dobrych nawyków (Znaczenie rodziny w kształtowaniu zdrowych nawyków, rola diety i aktywności fizycznej, profilaktyka chorób przewlekłych w rodzinie)
Tworzenie i wdrażanie programów zdrowotnych – strategie profilaktyki (Projektowanie programów prozdrowotnych, ewaluacja skuteczności, współpraca międzysektorowa w profilaktyce zdrowotnej)
Forma zaliczenia
Studenci przygotowują projekt programu zdrowotnego, który będzie oceniany przez ekspertów z zakresu zdrowia publicznego.
Ilość godzin
180 godzin